Monday 27 April 2009

Lame x update

Hari ni aku mengupdate kembali blog ini lepas hampir tamat tahun 5.Alhamdulillah.Akhirnye tamat jugak tahun 5 nih.Next year aku kan jadi super senior.Bunyi cam gah je kan jadi super senior.Dak2 junior semua respek.Angkat suare je semua orang diam.Huhu.Tapi nk pesan la sket jangan la berlagak sangat.Jgn ingat kite ni senior semua orang takut.Nanti orang semua benci baru kamu tau wahai Ihsan.Nanti orang akan nyampah ngan kamu.Sebab tu aku guna bahasa "aku mung" je ngan dak2 junior aku.Nak hilangkan gap seniority.Biar dieorang anggap aku nih member2 biese dieorang je.Biarla orang respek aku sebab bende2 lain bukan sebab aku ni senior

Tadi ada sorang dak tahun 2 terlantar kat hospital sebab kene operate lutut.Katenye die injured mase main futsal.G hospital Dr suspect die tu injured cruciate ligament.Lame dah tuh.Dekat sebulan dah.Tapi baru semalam Dr operate tgk kat dlm lutut die.Cruciate ligament ni ade dua.1 anterior 1 lagi posterior.Dalam kes ni dak tu injured anterior cruciate lig.Samade partially injured atau totally injured aku sendiri tak pasti.Tapi Dr x sambung balik ligament tuh.Aku pun terpinga2 la sendiri nape Dr x sambung balik.Maybe sebab "not in demand" kot.Atau mungkin nak tunggu yg satu lagi tu putus baru nak sambung balik.Hehe.So ape Dr wat kat dlm OR?Dr tengok dlm joint capsule lutut die and baiki sket die nyer collateral ligament and dah siap.Ni namenye arthroscopy.Fungsi arthroscopy ni untuk diagnostic(check sakit ape) and therapeutic(baiki ape yg rosak).Anterior cruciate lig injury ni antara injured yg paling kerap terjadi kat athlete.Ronaldo sendiri pernah kene ACL tear ni.
















So tadi ni aku memang niat nak belek file die tapi terlupe lak.Ape yg kupikir mase tuh aku pun x pasti.Bukan takat tu je masuk lif pun terlupe nk tekan tingkat ground floor.Haha.Memang aku ni jenis kaki khayal.Kejap2 senyum kejap2 sengih.Hehe.Tadi die tanye aku camane nak main bola lagi sebab die nye lig dah putus.Aku jawab main je lagi kuat2.Putuskan satu lagi lig tu supaya dr boleh baiki.Hehe.x de la.Aku kate main je cam biase.Takde masalah.Cuma maybe ada lock la sket kat lutut tu.X leh nk luruskan betul2 lutut tu.Dan ini akn menyebabkan die lebih mudah nk develop arthritis and cartilage tear.

Aku g bayar bil hospital and surgery tuk die tadi.Tup tup 430 dinar kalau x silap.Darab la sendiri ngan 5.Dalam Rm 2150 ringgit.Tapi sebab kami ni student kat hospital tuh so discount 90%.10% lagi JPA yg tanggung.

Ape yg buat aku jadi termenung sket tadi bila aku tengok ramai kawan2 yg melawat die.Teringat balik mase aku terlantar kat hospital dulu.Orang datang tak putus2.Sampai aku sendiri merungut sendiri sebab x leh tido siang.Haih,nak marah x boleh.Nanti kalau ade pape ngan dieorang gak aku nak minta tolong.Kadang2 yg datang tu sambil2 je sebab nk luangkan gap mase lecture.Bosan2 datang la tgk kawan yg sedang terlantar kat hospital.Sambil2 tu boley la tanye ape Dr nak buat ape lepas nih.Kebetulan la plak ngan course medik yg dieorang ambik.Boleh la blaja2 sket.X gitu?

Kalau nk tengok sape yg betul2 ambil berat mase kite sakit tunggu cuti hujung minggu.Tengok la x de sape pun datang kecuali kawan2 yg memang rapat ngan kite.Sebab tu aku x boleh bergantung pada orang lain.Masa aku memilih jalan nak sewa umah sorang2 je dulu,aku dah ambik keputusan ape je yg berlaku lepas ni risiko tu akan aku tanggung sendiri.Itu satu perjanjian automatik dengan diriku sendiri samada aku sedar atau pun tidak semasa aku sain akad sewa rumah dulu.

Sebab tu bila tiba2 bile aku masuk hospital aku x boleh nak harapkan simpati dari sesiapa pun.Ingat balik janji kita pada diri kita.Cuma kadang2 aku nak test kawan2 aku betul ke dieorang ambik berat pasal aku.Aku minta la camacam ngan dieorang.Mase mak ayah aku ade dulu nampak cam serius gak kawan2 jaga aku.DEPAN MAK AYAH AKU.Tak cukup ngan jaga aku, cakap lak kat mak ayah aku dieorang akan gilir2 jaga aku sampai aku boleh gi kelas semula.Sampai aku fikir kalau mak ngan ayah aku nak balik Mesia pun aku x kesah sebab ada kawan2 yg boleh jaga.Aku tak tahula samada itu hanya sandirawa kawan2 atau aku yg terlebih konfiden ngan mereka.Tapi yg conferm ada yg mengade2 depan ayah aku.Tapi cam biasa ayah aku tu bukan yang ske "take for granted".Die lebih arif.Lebih berhati2 membuat sebarang keputusan.And lebih penting die sentiasa yakin dengan keputusannya.Die x terpengaruh ngan senyum senda dan seloka dan kata2 manis mereka.Mungkin ayah aku dah sedar mereka hanya practice teknik2 camana nak ambik hati bapak mertua mereka bile dah kawin nanti.

Dan aku dibawa bercuti 2 minggu di Malaysia.Bile aku pulang semula ke bumi anbia ini,x ada sape yg nk tolong tengok2kan aku kecuali abangku yg datang menemaniku untuk seminggu.Mane kawan2 yg dulu meluahkan janji.Janji depan ayah aku dulu.Lepas tuh baru aku sedar,ramai kawan2 simpati je tapi sebenarnye dalam diri mereka"tak dapat den nak nolong".

Takpe la,semua dah berlalu.Cuma yang tinggal hanyalah pengalaman berguna.Then lepas ni mane2 kawan2 yg betul2 ambil berat tu aku akan betul2 la akan jaga friendship dengan mereka tu insyaAllah.Biar tuhan saje yg membalasnye.Wassalam.

1 comment:

Anas said...

haha
Jolo2. Maso sene2, maghi make skali. Pahtu pingge pong xbasuh. Maso kito susoh la dio ile. Ngarap ko oghe, malah mikir sediri, kalu kito mitop tolong wat payoh. Bilo sene, mulo la nok tepek.
No offense dude. ahaks
tulih laa lagih cerito sano.
update2. update sokmo. letok gamba2. Bia ambo jadi tuke komen huhu