Wednesday 17 September 2008

Radiology

Minggu ini bermulalah kisah hidupku di tahun lima di universiti.Bermakna sudah 4 tahun penuh aku berada di bumi Syam.Sungguh pantas masa berlalu ye.Tak sangka betul.Masih kuingat lagi ketika aku mula-mula memijakkan kaki di sini semasa turun dari 'flight'.Rasa macam baru je semalam sampai di sini.

Dan untuk tahun ini posting pertamaku ialah radiology.Semua ahli groupku bukan melayu kecuali Iqbal.Ye.Iqbal.Musuh ketatku di tahun 1 dahulu.Hehehe.Actually kami registerkan nama bersama untuk tahun 5 ni.Pelikkan.Kenapa nak daftar nama dengan musuh ketat?Macam dah tak ada kawan lain nak daftar.Sebenarnya aku dan Iqbal sudah tidak bergaduh lagi.Bahkan sekarang ni dah jadi member kamcing.Pelik betulkan dunia ni.Sebab itu rasulullah pernah bersabda marhumnya jika kamu pernah bergaduh janganlah kamu bergaduh berlebih-lebihan.Kelak mungkin musuhmu akan menjadi sahabatmu.Begitulah lebih kurangnya apa yang terjadi pada kami.

Di sini semacam ada sedikit kepelikan yang tak dapat dirasai semasa aku di kolej di Malaysia duhulu.Di sini kita mesti menjaga akhlak jangan terlalu banyak melakukan dosa.Kelak satu persatu bala akan menimpa.Betul ke?Manalah aku tahu.Hehe.Tapi mungkin ada kebenarannya dari pengalaman-pengalamanku yang lepas.Bumi Syam ni tempat para nabi terdahulu.Sahabat-sahabar rasulullah pun ramai yang tinggal dan wafat di sini.

Berkisar tentang postingku,aku tidak hadir pada hari Ahad lepas(Jordan cuti jumaat sabtu).Masa tu aku transit di Bahrain 22 jam.'Flight delay'.Jadi aku kena tolak dua markah.Dua markah je.Bukan banyak pun.Huh,dua markah tu la hidup mati seorang medical student.Doctor kat sini semua strict .Sesiapa tak hadir kelas 2 hari untuk posting radiology tidak dibenarkan menduduki 'final exam'.Anyway,hari ahad tu hari pertama aku ponteng rotation di hospital.Melakar sejarah dalam hidupku.Tidak pernah lagi aku ponteng hospital.Sejak dari tahun lepas lagi.Tapi kali ni nak buat camana,bukan kehendak diri.Aku akan terus berjuang untuk 2 markah itu.Aku akan berjumpa dengan Dr dan bagitahu situasi sebenar.Moga-moga dilembutkan hati dr koordinator tu untuk mengembalikan dua markah itu.

Rotation radiology ni berlainan dari rotation-rotationku sebelum ini.Kami hanya perlu datang ke dewan seminar untuk mendengar lecture dan melihat x-ray,Ct scan dan MRI.Tak perlu bawa lab coat,tak payah ambil history pesakit,dan tak perlu buat presentation pun.Datang seminar dan dengar je lecture yang diberikan sampai cemuh.Minggu depan hari khamis dah 'exam OSCI'.Bukan seperti rotation surgery tu lepas 2 bulan baru OSCI.Semoga aku dapat menjawab soalan-soalan exam dengan baik.

No comments: